Knastaksel

Knastaksel til din bil

Hvis du leder efter en ny knastaksel til din bil, har vi lige det, du mangler. Vi har et bredt udvalg af knastaksler at vælge imellem, så du kan finde den perfekte til din bil.

  1. Indtast din bils nummerplade (Så finder vores system alle reservedele, som passer)
  2. Rul lidt ned og skriv "Knastaksel" i søgefeltet.
  3. Find den Knastaksel du vil benytte.
  4. Ved spørgsmål så skriv eller ring på: Email: Info@hovwdiaudi.dk eller Telefon: 86 60 22 77
SØG PÅ NUMMERPLADE

Vi har knastaksler til alle bilmærker og modeller, så du er sikker på for at finde den rigtige til din bil. Vi har også en bred vifte af priser at vælge imellem, så du kan finde den perfekte til dit budget.

Hvis du ikke er sikker på, hvilken knastaksel der passer til din bil, står vores eksperter altid klar til at hjælpe dig. Vi kan give dig råd om, hvilken knastaksel der er bedst til din bil, så du kan få den perfekte til dine behov.

Hvad er en knastaksel?

En knastaksel er en aksel, hvorpå der er monteret knapper. Kamrene åbner og lukker indsugnings- og udstødningsventilerne i en forbrændingsmotor. I nogle motorer aktiverer knastakslen også brændstofindsprøjterne og -pumperne. Timingen af åbning og lukning af ventilerne er afgørende for motorens funktion, så knastakslen drives normalt af krumtapakslen via en kæde eller rem.

Knasterne på knasterne på knastakslen er i princippet "lobes", selv om de ikke nødvendigvis er symmetriske. Profilen for hver lobe bestemmer, hvordan ventilen aktiveres - løft, varighed og timing. Lobens form er også en faktor for støjgenerering.

Der findes to hovedtyper af knastaksler:

- Der findes to typer af knastaksler: Overhead camshaft (OHC): Knapperne er monteret over ventilerne og betjener dem direkte, normalt via vippearme.

- Stødstang eller sideventil (SOHC): Kamakslen er monteret under ventilerne og betjener dem indirekte via stødstænger eller løftestænger.

En motor kan have en eller flere knastaksler; de fleste moderne motorer har mindst to: en til indsugningsventilerne og en til udstødningsventilerne.

Hvordan fungerer en knastaksel?

Knastakselen fungerer ved at åbne og lukke indsugnings- og udstødningsventilerne på det rigtige tidspunkt. Tidspunktet for åbning og lukning af ventilerne er afgørende for motorens funktion.

Derfor er, er knastakslen normalt drevet af krumtapakslen via en kæde eller en rem.

Knasterne på knastakslen er i princippet "fliger", selv om de ikke nødvendigvis er symmetriske. Profilen på hver lobe bestemmer, hvordan ventilen aktiveres - løft, varighed og timing. Lobeformen er også en faktor i forbindelse med støjgenerering.

Hvad er fordelene ved en knastaksel?

En knastaksel kan forbedre en motors ydeevne på flere måder, så som at øge drejningsmoment, kraft og brændstoføkonomi. Det kan også bidrage til at reducere emissionerne. Den gør at motoren til at køre mere jævnt og roligt.

Hvordan monteres en knastaksel i en motor?

En knastaksel monteres normalt i en motor ved at montere den på forsiden af krumtapakslen. Derefter fastgøres tandremmen eller kæden til knastakslen og krumtappen. Derfor starter man med krumtapakslen i øverste dødpunkt (TDC) og arbejd dig udad.

Nogle motorer har mere end én knastaksel, normalt med en forrest på motoren og en bagest på motoren. Disse motorer kaldes "twin cam"-motorer. I en motor med to kamrefleks er tandremmen eller kæden fastgjort til begge knastaksler.

Når du monterer en ny knastaksel, er det vigtigt at kontrollere timemarkeringerne på den gamle og den nye knastaksel for at sikre, at de er korrekt justeret. Hvis de ikke er det, vil motoren ikke køre korrekt.